2 Mart 2011 Çarşamba

İlmin müfid olması

"İlmin müfid olması kişinin bildiklerini yaşamasına bağlıdır. Yaşantısız bilgi, insanın ilim sıfatıyla vasıflanmasına yeterli sebeb değildir. Zira kişinin yaşantısına tesir etmeyen bilgi tasavvuridir. Tasavvuri olan bir şey ise, sadece sureti zihinde peyda olan nesneler hükmündedir. Varlığı zihni olan bir şey ise haricde hiçbir fâidesi yoktur.Öyle ise ilmin mücerredlikden muşahhaslığa geçişi tasavvur hâlinden izan ve kabulü gerektirdiği tasdike bağlıdır. Tasdik ise; varlığı zihni olan nesneleri bir hükme bağlamaktır. Binaenaleyh insanın ilimle vasıflanması; ilmi kendisinde somutlaştırmasına bağlıdır. İlmin insanda somutlaştırması ise; o ilmin gereği yaşamasıyla gerçekleşir.

‎..Öyle ise ilmin zihinde algılanmaktan ibaret olan edilgenlikten çıkması o ilmin kişinin yapacağı işlerinde etkili olmaklıgıyla gerçekleşir."

Muhyiddin ibn Arabi (k.s.)